Ökad synlighet och stärkt nätverk – Social Selling i Bothnia Green Energy

Hur bygger man relationer och stärker sitt varumärke i en digital värld? Genom satsningen på Social Selling har projektet Bothnia Green Energy gett små och medelstora företag samt startups med energikoppling nya verktyg att nå ut via LinkedIn.

Under två omgångar har företag deltagit i utvecklingsprogrammet inom Social Selling, som fokuserar på att använda LinkedIn som ett strategiskt verktyg för försäljning och relationsbyggande. Målet har varit att skapa långsiktiga kontakter, stärka sin närvaro online och bidra till en hållbara och konkurrenskraftiga företag i Kvarkenområdet.

- Det har varit kul att se hur små justeringar i hur jag kommunicerar på Linkedin kan göra stor skillnad, säger Ebba Nabb, Business Manager and Sales på upKeeper Solutions och fortsätter, att aktivt börja bygga mitt nätverk och dela innehåll kopplat till det jag jobbar med ökar min synlighet och skapar fler värdefulla kontakter.

Programmet, som nu avslutats, har erbjudit konkreta metoder för att identifiera och engagera sig med relevanta målgrupper, och deltagarna har arbetat aktivt med att utveckla sina profiler, dela relevant innehåll och bygga sina nätverk.

- Vi har fått kontakt med möjliga samarbetspartners och vi har även fått bra information via kontakter, berättar Jorma Koivuniemi inköp- och försäljningschef på ClimaPro.

Peter Hedman, projektledare för Bothnia Green Energy, ser tydliga resultat av satsningen:

– Social Selling är ett effektivt verktyg för att nå ut till nya kunder och samarbetspartners via LinkedIn men det kräver tid och engagemang. Det är därför extra roligt att höra från flera deltagare att de redan märker av ett ökat engagemang och bättre affärskontakter tack vare sin aktivitet på LinkedIn. Det är precis det vi hoppades på när vi tog fram det här erbjudandet – att stötta företag i att skapa synlighet och bygga relationer även över landsgränser som leder till hållbar tillväxt.

Initiativet är en del av Bothnia Green Energys övergripande mål att lyfta fram innovativa energilösningar och stärka näringslivet i Kvarkenregionen. Genom satsningen på Social Selling har deltagarna fått med sig nya perspektiv, konkreta verktyg och en tydligare förståelse för hur de kan arbeta strategiskt med försäljning i digitala kanaler – kunskap som fortsätter ge effekt även efter projektets slut.

 

Bothnia Green Energy finansieras av EU-programmet Interreg Aurora, Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia, Herrfors, Kokkolan Energia, Karleby stad, Kvarkenrådet EGTC, Lapplands förbund, Teknologicentrum Merinova, Västerbottens läns landsting, Västernorrlands läns landsting, Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, Umeå Energi, Umeå kommun, Vaasan Sähkö, Vasa stad, Vasaregionens Utvecklingsbolag VASEK, Örnsköldsviks kommun, Övik Energi.

Klicka här för att läsa mer om projektet Bothnia Green Energy!

Top