
Vägen till internationella marknader – så tar lokala innovationer plats globalt
I snart ett decennium har North Sweden Cleantech varit en drivande kraft för att stärka hållbara affärsidéer och innovationer i norra Sverige. Från innovativa energilösningar i duschen hos Umeåbaserade Enduce, till schaktfria VA-lösningar från Inpipe i Vilhelmina – North Sweden Cleantech har på olika sätt hjälpt företag att ta kliv mot internationella marknader. Framgångsreceptet bygger på att kombinera regionala resurser, globalt nätverkande och den spetskompetens som finns inom grön teknik.
North Sweden Cleantech är en innovations- och exportplattform som stödjer affärsutvecklingen av bolag inom cleantech i norra Sverige. Med över 100 företag inom miljöteknik, förnybar energi och cirkulär ekonomi i sitt nätverk erbjuder North Sweden Cleantech en plattform som möjliggör samverkan och innovation. Här skapas nya affärsmöjligheter samtidigt som regionen stärker sin roll som en ledande aktör för hållbar tillväxt.
– Vi startade med en vision att göra norra Sverige till ett centrum för grön innovation och hållbara lösningar. I dag är vi stolta över att se hur regionens företag växer, men också spelar en avgörande roll för den gröna omställningen på en större scen, säger Peter Hedman, projektledare på North Sweden Cleantech.
Affärsnätverk och mötesplatser som öppnar dörrar
North Sweden Cleantech erbjuder en rad tjänster för företag som vill expandera och växa, både nationellt och internationellt. Matchmaking, affärsrådgivning och synlighet vid internationella event är bara några exempel på hur man kan stötta regionens företag. Genom insatser får företag tillgång till ett starkt nätverk, samarbetspartners och nya marknader.
Ett lysande exempel på detta är det matchmaking-event som North Sweden Cleantech anordnade under Nordic Wood Biorefinery Conference (NWBC) i Örnsköldsvik. Med över 150 deltagare, varav många utländska aktörer, och 117 bokade möten skapades en mötesplats där idéer och kontakter kunde knytas samman med globala möjligheter.
Matchmaking under Nordic Wood Biorefinery Confrence genererade 117 bokade möten.
– Vi ser oss som den naturliga katalysatorn. Att mötas regionalt i Sverige är viktigt, men här fick vi tillgång till en global marknad – det var unikt och väldigt värdefullt. Genom att koppla ihop lokala företag med internationella aktörer, bidrar vi till deras tillväxt och ser till att positionera norra Sverige som en föregångsregion, förklarar Helena Näsström, internationell affärsutvecklare på North Sweden Cleantech.
Tio år av hållbara satsningar
Sedan starten 2016 har North Sweden Cleantech varit en avgörande aktör för att främja grön tillväxt i norra Sverige. Arbetet grundar sig i att regionens unika tillgångar – som förnybar energi, biobaserade råvaror och teknisk innovation – kan bidra till en global förändring.
Inpipe från Vilhelmina är ett exempel på hur North Sweden Cleantechs nätverk kan skapa genvägar till nya marknader. Företaget, som erbjuder schaktfria rörlösningar för vatten- och avloppssystem, har tagit betydande kliv mot en etablering i Indien – en resa som började med en inbjudan från North Sweden Cleantech.
– Det stora värdet för oss är nätverket. Vi har fått ovärderlig draghjälp. Genom North Sweden Cleantech ser man vilka resurser som faktiskt finns – allt från Business Sweden till Team Sweden-initiativ. Istället för att famla eller ta omvägar har vi haft tillgång till rätt kontakter direkt, säger Rolf Näslund, försäljningschef på Inpipe.
Rolf Näslund är försäljningschef på Inpipe
Det handlar inte bara om praktiskt stöd. North Sweden Cleantech har blivit ett strategiskt bollplank, menar han.
– De känner oss så väl att de ofta lyfter möjligheter för oss innan vi själva hinner be om hjälp. Att ha dem som idékälla gör att vi inte bara rör oss snabbare – vi rör oss överhuvudtaget. Mycket av det vi gjort hade kanske aldrig hänt annars.
Det var också North Sweden Cleantech som bjöd in Inpipe till World Expo i Barcelona, vilket blev starten på en längre resa mot den indiska marknaden. Där knöts de första kontakterna med bland annat Business Sweden och Andreas Bergéli, vilket senare ledde vidare till inkubatorprogrammet ISIA (India-Sweden Innvations’ Accelerator).
– Det ena gav verkligen det andra. Efter 18 intensiva månader i programmet har vi nu etablerade affärskontakter i Indien.
Vägen in i en ny marknad har dock krävt tålamod.
– Indien är komplext. Det tog två år för mig att förstå den ekonomiska infrastrukturen – men nu kan jag navigera där. Vi har tagit fram en installationsutrustning som är redo att skickas till kund, och tror att våra första liners levereras redan i år, säger Rolf.
Enduce första internationella kliv
Ett annat företag som fått stöttning i början av sin internationella resa är Umeåbaserade Enduce, vars innovativa golvbrunn återvinner upp till 75 procent av energin vid varje dusch – enligt oberoende tester den mest energieffektiva på marknaden. Här tror man starkt på att det finns ett internationellt framtida behov.
Som ett led i detta så deltog Enduce, under vintern 2025, på en av Europas största energimässor E-World Energy & Water i tyska Essen, med stöd från North Sweden Cleantech, Enterprise Europe Network, Tysk-svenska Handelskammaren och Energimyndigheten.
– Det blev en viktig etableringsresa, både för att knyta kontakter och för att samla kunskap om marknadsförutsättningar, regelverk och subventioner, säger Henrik Hagman, en av grundarna.
Besöket gav nya perspektiv – särskilt på nästa steg efter möten med den nederländska delegationen som arrangerades av North Sweden Cleantech tillsammans med Enterprise Europe Network.
– Vi trodde Tyskland skulle bli vår första internationella marknad, men insåg att Nederländerna kanske är ännu mer rätt för oss. De är teknikintresserade, lyhörda och stod för hälften av alla besökare i vår monter.
Projektplan på gång 2025
Samtidigt är Enduce tydliga med att tillväxten måste ske i rätt takt.
– Europa är definitivt intressant, men vi behöver växa stegvis. Först Norden, sedan kanske Nederländerna som ett naturligt första steg ut i världen. Nu handlar det om att få alla certifieringar på plats och komma i gång med försäljningen, säger Henrik.
För att säkerställa en strukturerad lansering tar Enduce under 2025 fram en projektplan för sin internationella expansion.
– Vi kan inte jobba för seriellt, det här är något vi behöver parallelljobba med redan nu, säger Henrik
Under våren medverkade Enduce också i ett webbinarium om energiåtervinning från spillvatten, arrangerat genom projektet Bothnia Green Energy, ett projekt inom ramen för North Sweden Cleantech.
– Det är ett viktigt forum för kunskapsspridning, och Jenny Åkermark på North Sweden Cleantech är den som samordnar det hela. Vi ser det som ännu ett sätt att visa på potentialen i vår lösning och väcka intresse, avslutar Henrik.
Norrland – en ledande kraft
North Sweden Cleantech fortsätter att bana väg för hållbara affärsidéer genom att stödja företag i deras tillväxtresa. Oavsett om det handlar om att hitta rätt samarbetspartners, marknader eller investerare är målet tydligt: att göra norra Sverige till en ledande kraft inom cleantech.
– Vi har lärt oss mycket under de här tio åren, men vårt uppdrag är långt ifrån färdigt. Vi ser fram emot att fortsätta bygga broar mellan regionens innovationer och den globala marknaden, säger Peter Hedman.
Genom sitt långsiktiga arbete har North Sweden Cleantech bevisat att norra Sverige har potentialen och kraften att vara en föregångsregion inom cleantech.
– Vi ser att de företag som vågar ta steget ut på den globala marknaden får ett bra genomslag. Vår roll är att stötta dem i varje steg av processen, från idéutveckling till att skapa långsiktiga samarbeten, avslutar Peter.
På bilden: Enduce fick presentera under E-World Energy & Water, energimässa i Tyskland.
Klicka här för att läsa mer om Inpipe!
Klicka här för att läsa mer om Enduce!
Klicka här för att läsa mer om projektet Innovationskraft för grön omställning!