Ekotransport 2030: ”Det behövs mer från politiken”

Konferensen Ekotransport 2030, med fokus på framtidens hållbara transporter, har avslutats och vi kan konstatera att det behöver göras ännu mer för att nå målen.

Det positiva är att ännu fler vill göra sitt.

– Många pratar om att vi behöver utföra saker tillsammans i större utsträckning, säger Ingrid Westman, en av grundarna till Spacetime Communication, som talade på eventet.

Mötesplatsen Ekotransport verkar för omställningen till framtidens fossiloberoende transporter. Målet är att Sveriges fordonsflotta ska vara fossiloberoende år 2030.Bild på Ingrid Westman, Spacetime

Det här var tredje året som endagskonferensen arrangerades och den präglades av utmanande debatter och seminarier, samt inspirerande trendspaningar.

– Jag tycker att det är ett upplyftande och stimulerande event och en konferens med bra mix. Det känns som att många makthavare är på plats, men även aktörer inom området från näringsliv och offentlig sektor, konstaterar Ingrid.

Sveriges infrastrukturminister, Thomas Eneroth, slog i sitt tal fast att Sverige ska ta på sig ledarrollen och bli världens första fossilfria välfärdsland.

– Eneroth berättade också att han vill införa en permanent världsutställning för implementering av ny miljösmart teknik. Det tycker jag låter väldigt intressant, det kan ge Sverige konkurrensfördelar. Vi är ett litet land men vi ligger långt fram med vår teknik och kompetens, säger Ingrid.

Men hur går det egentligen för Sveriges fossilfria mål? Det presenterades siffror och det negativa är att vi ligger efter i kurvorna. Det framhölls att det behövs mer styrmedel från politiken för att nå dessa mål och publiken fick tycka till via mentometerknappar om det ansågs vara ett bra förslag.

– En majoritet av publiken vill se fler initiativ från politiken, säger hon.

I regeringens strategiska samverkansprogram ”Nästa generations Resor och transporter” är kombinerad mobilitet en viktig del. En nationell färdplan är framtagen för kombinerad mobilitet, vars fokus är att främja utvecklingen av denna typ av tjänster. Umeåföretaget Spacetime Communication har konstruerat en app som ger tillgång till flera transportslag – såsom kollektivtrafik, bilar och cyklar på ett och samma ställe. Ingrid talade under seminariet om den digitala plattformen Spacetime som hjälper användaren att resa klimatsmart.

– Från vårt perspektiv märker vi att många är öppna för samverkan och pratar om att vi måste göra saker tillsammans. Att lyfta vikten av hur vi reser och jobba med att samordna olika typer av transport är högt på agendan, menar Ingrid som även var på plats i fjol.

– Jag tycker att vi får en helt annan respons på vår tjänst i dag jämfört med när vi började 2010. Att göra det enkelt och samla saker på ett ställe efterfrågas, säger hon.

Bolaget Mobike, Kinas ledande cykeldelningsaktör, var också inbjudna att berätta om sin resa. Mobike har exploderat i användare på bara två år. Till skillnad från andra cykeldelningstjänster behövs inga speciella parkeringsplatser eller cykelställ. Användaren scannar en kod med mobilen och låser då upp cykeln. I dag har de 30 miljoner dagliga användningar världen över.

– Det har gett en otrolig effekt på användarna med den här enkelheten. Enkelt och flexibelt – det är nyckeln, konstaterar Ingrid.

Top

Intresseanmälan

Sidan är under utveckling. Klicka här för att komma i kontakt med oss!



  • 1. Jag är intresserad av:

  • Kontaktuppgifter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi lagrar dina kontaktuppgifter för ovan syfte till dess att du säger upp prenumerationen.
Läs mer om vår integritetspolicy här.

Kontakt