Framtidens hållbara snöskoter heter Vidde

Vidde Snow Mobility är företaget med siktet inställt på den hållbara snöskotern där hållbarhet genomsyrar hela processen, från bygge till material, affärsmodell, användning och slutligen återvinning. Med en ny snöskoter som drivs av el, är tyst och kraftfull samt har lång livslängd ser framtiden ljus ut för Vidde.

Antalet terrängfordon har ökat kraftigt på marknaden de senaste trettio åren, främst snöskotrar och fyrhjulingar. I norra Sverige är snöskotrar viktiga inslag med många användningsområden, bland annat som arbetsfordon, för turism och privatanvändning. De är ett hjälpmedel som skapar förutsättningar för de glest befolkade områdena men dessvärre påverkar de även den närliggande miljön negativt med buller och koldioxidutsläpp. Vidde Snow Mobility är företaget från Jörn, Västerbotten, som vill ändra på detta. Genom sin eldrivna snöskoter skapar företaget möjlighet för skoteråkare att minska både koldioxid- och bullerutsläppen.

- Sju procent av det totala koldioxidutsläppet från trafik och logistik i Norrland kommer från skotrar. Det är låg reglering av utsläpp och det finns till exempel inga katalysatorer i snöskotrarna, inget som renar utsläppet, säger Christian Lystrup, VD för Vidde Snow Mobility.

Att tillverka en eldriven snöskoter är med andra ord en hållbarhetsfråga. 

Svensk tillverkning

Vidde Snow Mobility grundades 2021 och det hela började med en inbjudan att se möjligheterna med Vildmarkshotellet och upplevelserna kopplade till Svansele Vildmarkscenter, ett besök som även innefattade en skotersafari.

- Att komma ut i naturen är fantastisk, men upplevelsen var tveklöst bäst när motorerna stannade och avgaserna försvann. Det enda alternativet som fanns var en kanadensisk elskoter och därifrån väcktes idéen att tillverka en svensk produkt. När vi började titta på hur mycket snöskotrar idag faktisk påverkar miljön blev det dessutom tydligt att vi kan göra mer än att bara elektrifiera produkten som den är idag. Vi vill även titta på hela produktens livslängd, säger Christian.


Det var under en skotersafari som idén väcktes att tillverka en svensk elskoter.

Företaget vänder sig mot den europeiska marknaden, främst Sverige, Norge, Finland, Island och Alperna, men produktionen ska ske i Sverige och företaget har även inlett samarbeten med ett antal svenska företag.

- I Sverige har vi alla ingredienser för att bygga en hållbar, elektrisk skoter. Varför skulle vi göra det någon annanstans? menar Christian.

Norra Sverige är känt för innovativa entreprenörer, stark tillväxt och förnybar energi. Det är en region med stor potential och Vidde planerar att den framtida produktionen ska ligga i Jörn.

- Jörn är en knutpunkt. Där finns tåg, väg, mark, el och så vidare, allt som behövs för att kunna bygga en fabrik som tar hand om produktionen av hållbara skotrar för hela Europa, säger Christian.

Helhetsgrepp kring hållbarhet

Det säljs årligen ca 135 000 snöskotrar globalt och av dessa är 99,9% drivna med fossilbaserat bränsle. Att övergå till elektrifierade fordon är något som pågår i hela samhället, inte bara bland snöskotrar och det är viktigt att inte glömma bort att klimatvinsterna kring elektrifiering beror på hur elen som används vid tillverkning produceras. Batterier som tillverkats med kolkraftbaserad energi ger betydligt lägre klimatvinst än där tillverkning sker med förnyelsebara energikällor. Valet av batteritillverkare blir därför oerhört viktigt för att skapa en hållbar skoter.

- I Norrland har vi mycket förnybar energi som gör det möjligt att skapa gröna batterier och vi strävar efter att ha marknadens grönaste batterier i våra snöskotrar, säger Christian.

Det finns en konkurrent på marknaden, ett kanadensiskt företag som också tillverkar eldrivna snöskotrar men Vidde har tagit ett unikt helhetsbegrepp kring hållbarhet. Förutom ett hållbarhetsfokus hela vägen från tillverkning till återvinning, byggs företaget upp med en cirkulär affärsmodell.

- RISE är vår primära partner för hållbar innovation och utveckling och vi är med i Omställningslyftet där vi får stöd att bygga upp företaget med en cirkulär affärsmodell. Vi är dessutom deltagare i CEBANS (Circular Economy Business Accelerator North Sweden), ett årsprogram för att utveckla cirkulära affärsmodeller tillsammans med ett gäng företag och affärsutvecklare, säger Christian.

Hållbar design

Vidde utvecklar sin snöskoter med ett cirkulärt livscykelperspektiv vilket innebär att produktens hela cykel tas i beaktande.

- Vi tänker hela varvet och tar alla beslut utifrån livscykelanalysen kring allt från material, batterier, tillbehör och så vidare. Det är viktigt att få det rätt från början, att materialet går att återvinna när den tiden kommer, menar Christian.

I höst inleddes ett projekt med Chalmers där en grupp ska undersöka modulariteten hos Viddes snöskoter för att göra den så användbar som möjligt. De kommer att titta på olika typer av tillbehör som skapar fler användningsområden inom arbete, turism och privat. Målet är att skapa ett slags fäste som gör att skotern kan frakta en variation av tillbehör.

- Tänk dig att kunna använda skotern till att frakta verktyg till bygget eller bräder till stugan. Får vi upp användbarheten får vi även upp hållbarheten, säger Christian.

En klar fördel med Viddes snöskoter är att slitaget på motorn blir minimal, vilket betyder att andrahandsvärdet på fordonen inte kommer att gå ned vid användning.

Bygger Frankenstein

Vidde Snow Mobility består av tolv personer som arbetare med både design- och prototyputvecklingen av snöskotern. I november öppnades portarna för att förbeställa snöskotrarna och SkiStar var först ut att beställa 50 stycken. Våren 2023 bygger Vidde sin prototypskoter som har fått namnet Frankenstein eller Frank. Frank kommer att användas till att testa produkten och tillhandahålla värdefull data till utvecklarna.

- Vi har döpt prototypen till Frankenstein eftersom den inte kommer att vara speciellt snygg. Vi bygger designen separat och bygger prototypen helt enkelt för att kunna testa saker, säger Christian.

Hösten 2023 planerar Vidde en förserie som består av fem snöskotrar som ska testas i fyra olika miljöer, gärna en på Svalbard för att testa kyltåligheten. Planen är att den svensktillverkade snöskotern ska finnas i kommersiell produktion årsskiftet 2024–2025. Priset kommer vara lite högre än vad en premiumskoter kostar idag, men en Vidde kommer vara mycket billigare att köra än fossila alternativ.

Med en skidanläggningsbransch som siktar på fossilfri drift av anläggningar 2027, där ett steg är att introducera eldrivna snöskotrar, råder det inga tvivel om att Vidde Snow Mobility ligger helt rätt i tiden och blir en viktig del i den gröna omställningen.

På bilden: Christian Lystrup, VD och Yalda Mirbaz, CFO och Investor Relations

Klicka här för att läsa mer om Vidde Snow Mobility!

Top

Boka ett besök

OBS:
Varmt välkommen på besök! Besökare står för alla kostnader i samband med besöket, inklusive flyg, boende, måltider, översättningar etc.

  • 1. Välj ett av dina huvudsakliga mål med besöket.

  • 3. Fokusområde/områden för besöket?

  • 9. Deltagarlista

    Deltagare #1

  • Kontaktuppgifter för arrangören för din räkning

Kontakt