Framtidens odlingar är här

Allt började med ett patent från NASA som ledde till storskalig produktion av grönsaker i en sluten miljö utanför Sundsvall under 20 års tid. Nu har tekniken förfinats ytterligare till att bli framtidens odlingssystem av skogsplantor – helt digitalt styrd och automatiserad.
– Branschen jobbar mycket på att digitalisera och här kan vi säkerställa att starten av varje planta blir optimal. Världen har behov av att det planteras mer högkvalitativa träd ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Johanna Johansson, vd för Plantvation.

Johanna är tredje generationen i familjeföretaget som för arvet vidare efter farmor och farfar som startade bolaget Nypro i mitten av 80-talet. Farfar med en historik inom mekanisk verkstad och Akzo Nobel hade tillsammans en utveckling av en teknik som kunde producera grönsaker i rymdfarkoster. Det var ursprungligen en licens från General Electric där NASA var med.
– Där någonstans insåg Akzo Nobel att tomatodling inte var deras grej så farfar fick erbjudandet att driva projektet vidare. Så under 20 års tid bedrev han och farmor produktion av sallader och kryddor och utvecklade samtidigt odlingstekniken, säger Johanna.
2012 fick bolaget en order från Holmen skog på ett system för skogsplantor.
– Med odlingstekniken för grönsaker som grund, tog man ett större utvecklingssteg och anpassade tekniken mot skogsplantor och användning av LED-belysning istället för användning av äldre HPS-lampor. Eftersom det här var den första installationen av odlingsteknik för skogsplantor har det funnits en del hinder, främst LED-tekniken som vi tillsammans med Holmen har arbetat med att lösa. I dag är det en komplett och fungerande produktion och leveransen till Holmen Skog är avslutad, säger Johanna.

Plantvation startades 2019 som en avknoppning till Nypro för vidareutveckling, styrt av Johanna och hennes pappa Peter, och för att ta produkten ”QS Greenbox” ut på marknaden. Det är en sluten anläggning för plantor som är helt digitalt styrd. Med hjälp av en operatörsskärm går det att optimera fukt, värme och ”sol”, allt för att skapa en så naturlig miljö som möjligt, fast under helt perfekta förhållanden.
– Jag har ett väldigt intresse för skogen och trivs där, så det känns väldigt bra att få arbeta med tekniken eftersom jag vuxit upp med det här sedan jag var liten. Nu får jag själv vara med och bidra till att den skogliga industrin utvecklas. Det har varit en utmaning att arbeta mot skogsindustrin som länge jobbat på ett visst sätt när det kommer till skogsplantproduktion men jag upplever att jag bemötts med stort intresse och att vi erbjuder något som de inte har i dag, säger hon.

Vad skulle du säga är er största utmaning?

– Det är egentligen våra långa säljcykler, det tar lång tid att bearbeta kunderna eftersom det inte finns någon erfarenhet på området när man går från traditionell odling till en mer artificiell miljö. Därför har det varit viktigt att visa på goda odlingsresultat och att vi har en fungerande teknik. Men ett paradigmskifte tar tid och strategiska beslut tar också tid, menar Johanna som är vd med marknadsansvar.
I Plantvations system förodlas en planta från frö till fyra centimeter på fyra veckor. Resultatet bygger på en processbaserad produktion.
– Vi får högkvalitativa resultat med högre grobarhet jämfört med traditionell odling, processen blir effektivare och det går odla året runt. Produceras plantorna under vinterhalvåret så har man ett lager med förodlade plantor på våren packade med mer fotosyntes och då blir användningen av solen under sommarhalvåret mer effektiv. På så sätt kan man gå förbi stadiet med växthus och öka produktionstakten på befintliga anläggningar, förklarar Johanna.
Miljöfördelarna är att det inte behövs bekämpningsmedel i den slutna odlingsmiljön där det heller inte är någon näringsavgång. Vattenåtgången är också avsevärt mindre. I deras huvudprodukt är odlingsytan 100 kvm fördelat på åtta våningar, cirka fem meter högt. Där ryms 2 miljoner skogsplantor per odlingsbatch. Hela odlingscentralen byggs upp hos kunden. Säsongen kan börja i september och sedan går det att kyllagra plantorna under vintern.
– Det känns jättebra att vi slutlevererat till Holmen som är en stor kund för oss, referensanläggningen i Friggesund är en viktig milstolpe för oss och nu gör vi vad vi kan för att skogsbranschen ska upptäcka fördelarna med vår teknik. Genom den digitala grund som vi skapat så har vi goda möjligheter att utveckla det som skett inom AI. Det är ett utvecklingssteg för oss att ta, säger Johanna.
AI kan avläsa en process tidigare än ögat – den kan läsa av färgen på plantorna, hur de växer och sedan justera någon parameter i tid. Ofta är det för sent om man ser det med mänskliga ögat.
– Här ser vi ett stort behov hos branschen att ta nästa tekniksprång. Det förstår jag eftersom vi pratar om ett levande material med genetiska variationer som är mer komplext som material än vad till exempel stål är. En planta är svårare eftersom den är levande, säger Johanna och fortsätter:
– Den som följer med debatten förstår vikten av skogen som betydelsefull resurs för världen och klimatförändringarna.
Plantvation är fortfarande ett litet team med Johanna och Peter, men de har flera personer runt sig som kan stötta och planen är att bygga upp teamet ytterligare.

– Vi har ett stort fokus på marknaden nu, jag jobbar för att bearbeta stora delar av europeiska marknaden innan årsskiftet. Vi för också dialoger med flera potentiella medarbetare som har värdefull kompetens som kan bidra till snabbare tillväxt, säger Johanna.

Plantvation håller till i Essvik söder om Sundsvall i ett företagscenter med kontor och en lokal där man kan utföra vissa arbeten.
– Planen är att ska skapa en utvecklingsmiljö där vi kan ha egna tester och optimera kombinationen mellan biologi och teknologi, lite som ett showcase där vi kan bygga upp det här bolaget, säger Johanna.

Läs mer om Plantvation.

Foto: Johanna Johansson, Plantvation

Top

Boka ett besök

OBS:
Varmt välkommen på besök! Besökare står för alla kostnader i samband med besöket, inklusive flyg, boende, måltider, översättningar etc.

  • 1. Välj ett av dina huvudsakliga mål med besöket.

  • 2. Beskriv syftet med besöket ytterligare

  • 3. Fokusområde/områden för besöket?

  • 4. Förklara dina fokusområden

  • 5. Är du intresserad av att träffa företag? Om så är fallet, vilken typ av företag?

  • 6. Speciella önskemål

  • 7. Föredragna datum

  • 8. Förväntat antal deltagare

  • 9. Deltagarlista

    Deltagare #1

  • Kontaktuppgifter för arrangören för din räkning

  • Namn

  • E-post

  • Meddelande

Kontakt