Nordic Eco Solutions på väg att revolutionera fordonsindustrin

Omställningen till elbilar är dominerande i fordonsindustrin och bland investerare. Men innovationer kring vätgas vinner mark – och det fort. Skellefteåföretaget Nordic Eco Solutions sitter på spjutspetsteknik och letar industrimark till den första fabriken.

– Det låter kaxigt men när väl fordonen levereras så har vi sett till att bränslet och infrastrukturen står klar. Som vi ser det är elbilar framställda för att köra på vätgas, säger Christian Hagelberg, VD på Nordic Eco Solutions.

Det är ett uttalande som kräver sin förklaring – omvandlingen från elbil till en så kallad bränslecellsbil är fullt möjlig och går att köra på samma elmotor. Batteriet byts ut mot bränsleceller och där skapas elektriciteten med hjälp av vätgasen. Det vill säga att grundkonstruktionen för alla elbilar är gjord och övergång i fabrik till vätgas och bränsleceller är förberedd. Vinsten är att bilen tankas full på några minuter och går köra upp till 80 mil oavsett klimat och allt som kommer ur avgasröret är vattenånga. Vätgasen tankas i vätgasmackar som liknar de tankstationer vi känner till idag. Nordic Eco Solutions ser stora vinster med att rulla ut den infrastrukturen över hela Sverige. Matematiken går att räkna hem, både ekonomiskt och miljömässigt, menar de.

– Säg att vi producerar 15 ton vätgas – det räcker till att köra 150 000 personbilsmil eller ett år med lastbil och då är man nere i låga investeringskostnader. En storlek vi tittar på att producera är 150 ton vätgas och på den mängden går det att köra 1,5 miljoner personbilsmil, när den investeringen är avskriven är vi nere på 3–4 kronor per mil, säger Tord Lindgren, innovatör och mångårig vätgasmissionär.

"Intresset har exploderat"

Han berättar att de i dag för samtal med finansiärer om ett projekt som omfattar 20 vätgasstationer. Nordic Eco Solutions jobbar för att vara igång med vätgasproduktion när marknaden är redo och står nu i startblocken att börja bygga den första fabriken i Skellefteå där man letar lämplig industrimark. Teknikerna bygger på att framställa vätgas med hjälp av olika former av rötning eller förgasningsteknologi där Nordic Eco Solutions har unika tekniker för en kostnadseffektiv process – råvaran är nämligen organiskt avfall som förädlas. Vätgasen produceras dessutom utan utsläpp av koldioxid.

– Just den här cirkulariteten är central och gör att vår teknik är en lösning för framtiden. Råvaran ligger och väntar på oss, det kan vara kogödsel från lantbruksföretaget, odlad vall, slakteriavfall eller matavfall. Och även kommunalt avfall fungerar alldeles utmärkt. De här lösningarna gör det billigare att tanka än i dag och senaste månaderna har intresset bara exploderat – jag längtar verkligen till dagen när jag kör omkring i en bränslecellsbil, säger Christian och tillägger:

– När fordonen är på plats är vi redo med tekniken för produktion, lagring, distribution och tankning. Från ”well to wheel”, säger han.

Konvertera dieselmotorer

Nordic Eco Solutions vill inte ställa elbilar med batterilösning mot bränslecellsbilar utan menar att båda behövs i omställningen till en mer hållbar fordonsflotta. 

– Däremot är vi övertygade om att vätgasen kommer innebära en ännu större vinst för miljön och för den enskilda plånboken, säger Christian.

De har även ett långt framskridet samarbete med tyska företaget Keyou som har en prisad lösning för att konfigurera dieselmotorer att köra på vätgas.

– De har fått in fondkapital så den här lösningen kan vara på plats väldigt fort. Det innebär, till exempel, att Busspoolen i Västerbotten kan påbörja beställning av Volvobussar, Solaris eller vilket märke man vill och får då tillgång till den här tekniken, säger Tord.

Volvo och Daimler samarbetar på en bränslecellslösning och Toyota har hunnit längst av alla personbilstillverkare med modellen Mirai som är världens första serietillverkade vätgasdrivna bränslecellsbil. Om några månader finns andra generationen av Mirai att köpa i Sverige.

– Det är nu det händer, det är jag övertygad om. För bara sex-sju år sedan när jag höll föreläsningar visste folk knappt vad jag pratade om och okunskapen var stor även i bilindustrin. Northvolt är exemplariskt duktiga att sprida kunskap om elbatterifordon, men vi har fått internationella förfrågningar om vi kan få till en infrastruktur och produktion av vätgas i Sverige.

Förädla kolet till ett supermaterial

En sak Nordic Eco Solutions sätter högt på sin riskanalys är att fånga det kol som uppstår i framställning av vätgas från organiskt råmaterial.

– Vi gör ett fast kolmaterial som till exempel kan stoppas tillbaka i marken igen eftersom vi bara tar vätet ur det. Vår omvärldsbevakning visar att vi kommer behöva göra det för att vara hållbara. Vår hållbara vätgasproduktion, från organiskt råmaterial, hanterar även kolet som finns i råmaterialet. Men vi är framme vid en teknik och har en leverantör som gör att vi kan få ur kolet, däremot vill vi ha fler möjligheter när vi ska erbjuda det till hela marknaden, säger Christian.

Ett typexempel på ytterligare förädling är att producera andra produkter som marknaden vill ha och då handlar det om att ta hand om kolet i råmaterialet.

– Vi har även tekniken klar för oss att tillverka kolnanorör som är ett material som verkligen skulle göra våra liv enklare att leva. Flygplan blir till exempel dubbelt så hållfasta och väger hälften så mycket, men marknaden är omogen för de här materialen i dag, däremot kommer det en tid när det är rimliga priser på att producera och kommer marknaden till godo och därför är det viktigt att vi sätter ihop det i produktion och ligger i framkant, säger Christian.

Använder Unboxx expertis

Nordic Eco Solutions har nyligen införlivats hos inkubatorn Unboxx i Skellefteå som har ett skräddarsytt program för att kommersialisera den unika tekniken.

– Det känns helt fantastiskt att få jobba med Christian som kommit in i företaget på senare tid med all sin kunskap och de på Unboxx som ska hjälpa oss att nå ut på marknaden. Det är inte längre något frågetecken om vätgasen ska revolutionera marknaden utan när den ska göra det. Nu är vi där – vi har tekniken, råvaran och en riktigt bra kalkyl och jobbar hårt för att hitta avsättningen, säger Tord.

Läs mer om Nordic Eco Solutions här!

På bild: Tord Lindgren

Top

Boka ett besök

OBS:
Varmt välkommen på besök! Besökare står för alla kostnader i samband med besöket, inklusive flyg, boende, måltider, översättningar etc.

  • 1. Välj ett av dina huvudsakliga mål med besöket.

  • 2. Beskriv syftet med besöket ytterligare

  • 3. Fokusområde/områden för besöket?

  • 4. Förklara dina fokusområden

  • 5. Är du intresserad av att träffa företag? Om så är fallet, vilken typ av företag?

  • 6. Speciella önskemål

  • 7. Föredragna datum

  • 8. Förväntat antal deltagare

  • 9. Deltagarlista

    Deltagare #1

  • Kontaktuppgifter för arrangören för din räkning

  • Namn

  • E-post

  • Meddelande

Kontakt