Stort intresse för vätgas

Engagemang, att inte konkurrera och arr tänka långsiktigt var något som genomsyrade den digitala heldagskonferensen om vätgas. Över tvåhundra deltagare anslöt till konferensen och programmet var späckat med intressanta talare.

Den 3:e december anordnade North Sweden Cleantech tillsammans med "Fossilfria transporter i norr" och "Förnybart i tanken" konferensen ”Vätgas som drivmedel för transporter” . Under dagen presenterades allt från lokala satsningar på vätgas till globala perspektiv men deltagarna fick även lyssna till presentationer om stora satsningar som Volvo Lastvagnars vätgasdrivna lastbilar och LKAB:s fossilfria järnmalmsproduktion.

Ett antal lokala satsningar presenterades under dagen. Från regionen presenterade Boh Westerlund, VD på OAZER deras arbete att öppna fler vätgasstationer och Peter Ekholm, VD på Inlandsbanan AB berättade att tågen ska drivas med hjälp av vätgas redan 2022. Andra lokala satsningar som lyftes finns bl.a. i Mariestad som har världens första solcellsdrivna vätgasstation och i Sandviken som har flera vätgasstationer i drift och dessutom flest antal vätgasbilar i hela Sverige.

Något som samtliga talare var överens om var det krävs engagemang och att ha ett långsiktigt perspektiv. Något som lyftes fram är att vätgas är en kostnadsfråga och det är därför viktigt att inte enbart titta på inköpspriset, utan titta på kostnaden över tid. Mycket handlar också om att våga satsa.

- Om man vågar gå före och göra satsningar, får det så många goda effekter. Då följer det nämligen med fler som vill arbeta inom cirkulära system, säger Susanné Wallner, utvecklingsstrateg ElectriVillage, Mariestads kommun.

Det som genomsyrade dagen var att vätgasen inte ska konkurrera ut andra fossilfria lösningar utan att hitta inom vilket område vätgasen gör mest nytta, hitta vätgasens roll inom den breda elektrifieringen och hur vätgasen kan ersätta de fossila drivmedlen. Det handlar med andra ord inte om att ställa olika hållbara lösningar mot varandra utan om att vara en del av utvecklingen. Anders Lundell affärsutvecklare på Sandbacka Science Park, Sandvikens kommun menar att vätgasens utveckling skapar nya gröna jobb och att det inte bara är en miljöfråga, utan en tillväxtfråga där nya lösningar och ny teknik skapar tillväxt och tillägger:

- Tillsammans med näringslivet kan vi skapa förutsättningar för en grön, hållbar utveckling i Sverige.

Genom konferensen blev det tydligt att det finns ett intresse och en vilja i regionen att ta nästa steg. Peter Hedman från North Sweden Cleantech och Johan Edqvist från Länsstyrelsen Västerbotten lyfte vikten av att samarbeta regionalt, ha en gemensam färdplan och att skapa mötesplatser.

- Jag hoppas att mötet blir ett startskott för en ökad samverkan i länet kring framtida vätgassatsningar. Vi behöver jobba ihop i akademi, offentlighet och privata näringslivet för att kunna dra till oss investeringsstöd och projektanslag. Det är också viktigt att vi utvecklar kompetensen. Jag ser gärna att vi följer Jämtland-Härjedalens exempel och tar fram en färdplan för vätgas i Västerbotten. Förhoppningsvis kan vi även arbeta tillsammans kring mål och färdplan med våra grannlän, då blir vi starkare. Vi kan koordinera oss när det gäller att utveckla kompetenscentrum och för att söka projektstöd för infrastruktursatsningar, som ju ibland kan korsa länsgränserna, säger Johan Edqvist, projektledare på Fossilfria transporter i norr.

Här kan du se konferensen i sin helhet i två veckor.

Top

Intresseanmälan

Fyll i nedanstående formulär för att anmäla intresse. 



  • 1. Jag är intresserad av:

  • Kontaktuppgifter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du att vi lagrar dina kontaktuppgifter för ovan syfte till dess att du säger upp prenumerationen.
Läs mer om vår integritetspolicy här.